دیگ سوپر هیت آراد بویلر

راهنمای خرید انواع دیگ بخار سوپرهیت باکیفیت

امروزه بخار در فرآیندهای صنعتی، کاربرد بسیار زیادی دارد. در برخی از کاربردها بایستی بخارهای عاری از رطوبت باشد به عنوان مثال در توربین‌های بخار، وجود قطره‌های آب موجب خوردگی شدید پره‌های توربین می‌شود؛ در این بلاگ از سایت آراد بویلر قصد داریم تا شما را با کارایی و راهنمایی در خرید انواع دیگ بخار سوپرهیت باکیفیت آشنا کنیم.

بنابر این در این کاربردهای خاص از بخار سوپرهیت استفاده می‌شود؛ در واقع دیگ بخارسوپرهیت بخاری است که دمای بسیار بالایی دارد و عاری از رطوبت می‌باشد. با عبور بخار خروجی از بویلر از درون لوله‌های یک مبدل حرارتی که تحت یک منبع گرمایی می‌باشد، تولید می‌گردد.

روش سوپر هیت کردن دیگ بخار (بویلر)

در دیگ های بخار صنعتی زمانیکه درون این دیگ های بخار دمای اشباع شده از دمای تبخیر آب فراتر می رود و افزایش پیدا می کند بخار سوپرهیت ایجاد می شود؛ بدلیل افزایش بیش از حد دمای این بویلرها باید دستورالعمل های خاصی را رعایت کرد تا نتیجه بهتر و ایمن تری از این بویلر گرفت.

این سوپر هیترها باید به گونه ای طراحی شوند که در لوله های آن بخار جریان داشته باشد تا این دمای فوق تبخیر را انتقال دهد زیرا در غیر این صورت به دلیل دمای بالا و حرارت، لوله ها از بین خواهند رفت.

دیگ سوپر هیت آراد بویلر

دیگ بخار سوپرهیت

دیگ بخار سوپر هیت به منظور تولید بخار در دمای بالا به طوری که آب درون بخار وجود نداشته باشد و تمامی قطرات آب در اثر دمای بسیار بالا به بخار تبدیل شود. در صورت وجود قطرات آب داخل بخار آن بخار سوپرهیت نشده؛ باید حرارت به قدری باشد که قطره ای آب داخل بخار وجود نداشته باشد. برای این کار و افزایش گرما برای تولید آن این بخار باید از درون یک مبدل حرارتی عبور کند و این بخار تولید شود.

سوپر هیتر: این سوپر هیتر یک مبدل کویلی است که بخار در درون لوله‌ها جریان دارد و حرارت توسط گاز‌های داغ خروجی از اگزوز به بخار منتقل شده و باعث تولید بخار سوپر هیت می‌شود. در این مدل، بخار نهایت 50 درجه سانتیگراد و سوپر هیت می‌شود.

این مبدل در قسمت خروجی اگزوز نصب می‌شود که اصطلاحا به این نوع دیگ، دیگ بخار سوپر هیت می‌گویند.

سوپر هیت تشعشعی: این نوع سوپ هیتر در قسمت تابشی دیگ بخار (بعد از کوره یا درون راپر) نصب می‌گردد و بخار را تا دمای 100 درجه سانتی گراد سوپر هیت می‌کند.

سوپر هیتر مخزنی:  در این نوع سوپر هیتر، بخار وارد مخزنی می‌شود که درون آن المنت برقی نصب شده است و بخار در اثر انتقال حرارت المنت برقی به بخار سوپر هیت تبدیل می‌شود.

سوپر هیتر

کاربرد بخار سوپر هیت

این بخار کاربردهای مخصوصی دارد مثلا در توربین های بخار مورد استفاده قرار میگیرد تا این بخار با عبور از نازل ها و در رتور مورد استفاده قرار گیرد و موجب چرخش این وسیله شود.

توربین طبقات متعددی دارد و زمانیکه بخار از اولین قسمت به سمت رتور دوم حرکت می کند رطوبت آن به دلیل عبور از طبقات توربین افزایش پیدا می کند.

این افزایش رطوبت باعث می شود قطرات آب، پره های توربین را دچار خوردگی کنند و یکی از راه حل هایی که باعث جلوگیری از خوردگی این پره ها می شود قرار دادن دیگ بخار سوپر هیت در داخل این توربین ها است.

استفاده از دیگ بخار سوپر هیت داخل این توربین ها باعث تولید انرژی در جهت چرخش رتور خواهد بود به صورتیکه بخار اشباع شده از توربین خارج می شود.

جداول بخار سوپرهیت نشان دهنده ویژگی های بخار در انواع فشار می باشد.

در این نوع بخار فشار و دما رابطه مستقیمی با هم ندارند و می تواند در یک فشار خاص دماهای مختلفی برای بخار سوپرهیت مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از تاثیرات و کاربردهای دیگ بخار سوپرهیت استفاده این دستگاه در صنعت کاغذ سازی مثل سیلندرهای خشک کن استفاده می شود که بخار سوپرهیت در قسمتی نزدیک به سیلندر به دمای اشباع می رسد و کندانس می شود.

نحوه اندازه گیری سوپرهیت

برای این کار در ابتدا باید فشارسنج را متصل تا فشار مکش آن مشخص شود و از این طریق با مراجعه به جدول، نوع مبرد مورد نیاز دمای اشباع در آن فشار را بیابید.

این فشار به دست آمده از فشارسنج فشار نسبی است و باید آن را به مطلق تبدیل کرد یعنی فشار نسبی و فشار اتمسفر را با هم جمع کرده تا فشار مطلق آن به دست آید.

ری هیتر چیست؟

ری هیتر بخشی از دیگ بخار است که بخار تحت فشار بالا و قوی حرارت خود را از دست می دهند و به این بخش انتقال داده می شود. ری هیترها توسط حرارت گازهای احتراقی دمای بخار را به حدی بالا می برد تا دمای بخار را به دمای اولیه برسانند.

ری هیترها در بویلرهای بخار و دیگ بخار واتر تیوب برای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *